انواع کلمات کلیدی در گوگل ادز + راهنمای انتخاب بهترین‌ها

20 آبان 1399
...
محمد یزدی
2 ماه پیش
همان‌طور که قبلاً هم به آن اشاره کردم، کلمات کلیدی اساس کار تبلیغات گوگل هستند. تبلیغات در جستجوی گوگل در کل بر اساس کلمات کلیدی کار می‌کند. قرار است مشتریان شما با جستجوی همین کلمات کلیدی، تبلیغ شما را پیدا کنند و سپس وارد سایت شما بشوند.

انتخاب درست کلمات کلیدی آنقدر مهم است که می‌تواند شما را در تبلیغات گوگل موفق کند یا برعکس، اشتباه در انتخاب آنها می‌تواند موجب شکست شما شود و تمام هزینه‌های شما را هدر بدهد.

با این تفاسیر، مسئله اینجاست که واقعاً چه کلماتی برای کسب و کار ما مناسب هستند؟ اصلاً چگونه این کلمات را پیدا کنیم؟ از کجا بدانیم مشتری‌های بالقوۀ ما، چگونه و چه چیزی را جستجو می‌کنند؟
چگونه کلمات کلیدی مناسب تبلیغ در گوگل را پیدا کنیم؟
در این بخش قصد داریم به این سوال اساسی پاسخ دهیم که: چگونه و با چه ابزارهایی می‌توانیم کلمات کلیدی مناسب را پیدا کنیم؟ قبل از پاسخ به این سوال، لازم می‌دانم شما را با مفهومی به نام تحقیق کلمات کلیدی (keyword research) آشنا کنم. چگونه کلمات کلیدی مناسب را پیدا کنیم؟

همانطور که از نام آن هم می‌شود حدس زد، تحقیق کلمات کلیدی یعنی اینکه بفهمیم مشتریان بالقوه (کسانی که ممکن است روزی به مشتری ما تبدیل شوند)، برای پیدا کردن محصولات و خدمات ما چه کلماتی را جستجو می‌کنند.

به خاطر داشته باشید که تحقیق کلمات کلیدی بی‌اغراق مهم‌ترین کاری است که باید قبل از شروع تبلیغات خود انجام دهید (قضیه خیلی جدی‌تر از تبلیغات گوگل و این حرف‌ها است و حتی لازم است قبل از راه‌اندازی کسب و کارتان، کلمات کلیدی مناسب و مرتبط را تحقیق کنید تا ببینید که آیا این کسب و کار، بازار مناسبی برای رشد و فروش دارد یا خیر).

خبر خیلی خوب این است که ابزارهای مختلف و حرفه‌ای زیادی برای این کار وجود دارد. در ادامه این بخش، خواهید دید که چطور با کمک ابزار خود گوگل می‌توانید کار تحقیق کلمات کلیدی را انجام دهید.

استفاده از ابزار Keyword Planner
این ابزار اصلی شما برای تحقیق کلمات کلیدی است و به شما در مسیرتان کمک زیادی خواهد کرد. اصلاً گوگل این ابزار را منحصراً با هدف پیدا کردن کلمات کلیدی مناسب برای تبلیغ شما طراحی کرده است.

این ابزار می‌تواند به شما بگوید که کلمات کلیدی شما به طور متوسط چند بار در ماه جستجو می‌شود و چه میزان رقابت بر سر آنها وجود دارد. همچنین کلمات مشابه را نیز به شما پیشنهاد خواهد داد. (به تصویر دقت کنید. ما عبارت پنل پیامکی را در این ابزار وارد کرده‌ایم و عبارت‌هایی مثل «پنل اس ام اس» و «سامانه پیامکی» هم به ما پیشنهاد شده‌اند.)

علاوه بر آن به شما می‌گوید که برای هر کلمه متوسط چقدر باید هزینه کنید. البته این عدد به صورت تخمینی است و ممکن است با واقعیت کمی فاصله داشته باشد.

اگر می‌خواهید از این ابزار استفاده کنید، بایستی حتماً یک حساب کاربری در گوگل ادز ایجاد نمایید. شما می‌توانید این حساب را خودتان بسازید یا از یک آژانس تبلیغات گوگل (مثل نوین) حساب کاربری دریافت کنید. سپس به قسمت Keyword Planner بروید و عبارت مد نظر خودتان را وارد نمایید.

البته گوگل به حساب‌های تازه و بدون شارژ، آمار خیلی دقیقی از کلمات کلیدی نمی‌دهد و فقط می‌گوید تعداد جستجوی یک عبارت کلیدی در چه بازه‌ای قرار می‌گیرد (مثلاً بین 10 تا 100 جستجو). اما بعد از اینکه تبلیغ شما راه افتاد و کمی از آن گذشت، آمار شما دقیق خواهد شد.

استفاده از ابزار KWFinder
یکی دیگر از ابزارهایی است که با استفاده از آن می‌توانید کلمات مرتبط با کسب و کار خود را پیدا کنید. این ابزار به شما اجازه می‌دهد تا 2 بار در روز کلمات کلیدی خود را جستجو کنید. اما برای اینکه جستجوهای بیشتری داشته باشید، لازم است که حساب کیورد فایندر خریداری کنید. البته اگر هدف شما فقط تبلیغات گوگل است، اینکار لازم نیست. چرا که ابزار خود گوگل هر آنچه بخواهید را به شما خواهد گفت.

این ابزار هم می‌تواند لیستی از کلمات مرتبط و مشابه با کلمه مورد نظرتان را در اختیار شما قرار دهد. همچنین می‌تواند میزان رقابت یک عبارت کلیدی در تبلیغات گوگل و تعداد جستجوی ماهیانه کلمات کلیدی را هم مشخص کند.

چه کلماتی برای تبلیغات جستجوی گوگل مناسب هستند؟
دوستان و همراهان عزیز، تا اینجا ابزارهای مختلف را برای پیدا کردن کلمات کلیدی مناسب معرفی کردیم. حالا می‌خواهیم به این سوال اساسی پاسخ دهیم که اصلاً چه کلماتی برای تبلیغ ما مناسب هستند؟ چه کلماتی برای تبلیغ ما مناسب هستند؟

طبق روال همیشگی اجازه دهید با یک مثال به این سوال پاسخ دهم. فرض کنیم شما یک فروشگاه اینترنتی موبایل دارید. برای شما کلمات کلیدی مختلف و متنوعی وجود دارد. کلماتی مثل موبایل، خرید گوشی، قیمت موبایل، خرید اینترنتی گوشی سامسونگ و صدها کلمه کلیدی دیگر که هر کدام از آنها می‌تواند جزو کلمات کلیدی شما باشند.

اما آیا همه این کلمات برای شما مناسب هستند؟ تفاوت میان کلمه‌ای مثل «گوشی» با کلمه‌ای مانند «خرید اینترنتی گوشی سامسونگ s8» در چیست؟ بهتر است کدام کلمه را برای تبلیغ خود انتخاب کنیم؟

خوشبختانه این مسئله آنقدرها هم پیچیده نیست و خیلی راحت می‌توانید کلمات مناسب کمپین خود را انتخاب کنید. برای این کار، دست به دامن 3 معیار بسیار مهم می‌شویم که با استفاده از آنها می‌توانیم کلمات مناسب را از کلمات نامناسب سوا کنیم. این 3 معیار عبارتند از:

هدفمندی کلمه کلیدی (Keyword Intention)
میزان جستجوی کلمۀ کلیدی در ماه (Keyword Search Volume)
میزان رقابت بر روی کلمۀ کلیدی (Keyword Competition)
در ادامه هر کدام از موارد بالا را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

هدفمندی کلمه کلیدی (Keyword Intention)
هر کدام از کلمات کلیدی که برای تبلیغ خود انتخاب می‌کنید، میزان هدفمندی متفاوتی دارد.

فرض کنیم شما یک آژانس مسافرتی دارید و می‌خواهید کلمات مناسب برای فروش بلیط هواپیما را انتخاب کنید. شما با استفاده از ابزارهایی که در ابتدای این بخش معرفی کردیم، 3 کلمه «بلیط»، «قیمت بلیط قطار» و «خرید اینترنتی بلیط هواپیما» را پیدا کرده‌اید.

حالا مسئله این است که کدام یک از کلمات بالا را باید انتخاب کنیم؟ همه؟ یا هیچکدام؟! خب، برای پاسخ به سوالات بالا، بیایید سناریوی هر یک از عبارت‌های مورد هدف خود را بررسی کنیم:
خب، با توجه به بررسی این 3 کلمه، به نظر شما کدام کلمه برای تبلیغ شما مناسب‌تر است؟ همان‌طور که با هم دیدیم، سومین عبارت یعنی «خرید اینترنتی بلیط هواپیما» هدفمندتر از سایر کلمات کلیدی است. در واقع کاربر دقیقاً مشخص نموده که به دنبال چیست و چه می‌خواهد. و البته هدف او با هدف شما که فروش بلیط است، کاملاً همخوانی دارد، پس این کلمه ارزش بسیار بالایی برای شما دارد.

به عنوان یک قانون کلی، هرچه عبارت جستجو شده توسط کاربر دقیق‌تر باشد و هدف او بیشتر به هدف شما نزدیک باشد، ارزش کلمه برای شما بیشتر است.
لینک کوتاه: inovaa.ir/b/6
کلمه کلیدی گوگل

در بحث پیرامون این پست شرکت کنید!

ارسال دیدگاه
...
محمد یزدی

پیشنهاد میکنیم این مقالات را هم بخوانید

0 دیدگاه