سرچ کنسول (وبمستر تولز) چیست و چه کاربردی دارد؟

20 آبان 1399
...
محمد یزدی
2 ماه پیش
آدم با شنیدن اسم «کنسول» یاد پلی‌استیشن و ایکس‌‌باکس می‌افتد ولی متاسفانه سرچ کنسول گوگل (وبمستر تولز سابق) هیچ ربطی به بازی ندارد.

البته تماشای نمودارهای رو به بالا کم از لذت برنده شدن در یک بازی هیجان‌انگیز ندارد.

اعداد و نمودارهایی که نشان می‌دهند چقدر وبسایت شما در گوگل موفق است و درست کار می‌کند.

داستان سرچ کنسول از یک رابطۀ مهم و صمیمی شروع شد.

رابطه‌ دوستی و همکاری گوگل با صاحبان وبسایت‌ها. گوگل کاربرهای اینترنت را به وبسایت‌ها هدایت می‌کند و از آن طرف وبسایت‌ها درخواست‌هایی از گوگل دارند. این رابطۀ صمیمانه هر روز پیچیده‌تر می‌شود. به همین دلیل گوگل تصمیم گرفت برای صاحبان و کارشناسان وبسایت‌ها یک ابزار واسطه بسازد. این ابزار سرچ کنسول گوگل (Google Search Console) یا همان وبمستر تولز سابق است.

سرچ کنسول ابزاری است که حضور وبسایت‌ها در نتایج جستجوی گوگل را رصد و عیب‌یابی می‌کند.

با سرچ کنسول گوگل عملکرد وبسایت در نتایج جستجو را می‌فهمیم، اگر خطا و اشتباهی رخ دهد اعلام می‌کند و اگر درخواستی مثل حذف یک صفحه از موتور جستجوی گوگل داشته باشیم با این ابزار آن را به گوش گوگل می‌رسانیم.

البته این رابطه همیشه مهربانانه نیست. اگر خطایی از شما سر بزند گوگل جریمه‌هایش را با سرچ کنسول اعلام می‌کند.

اگر هنوز سرچ کنسول را برای وبسایت خود راه‌اندازی نکرده‌اید با کمک راهنمای ثبت و اتصال سرچ کنسول این کار را انجام دهید. این مقاله یک راهنمای اولیه برای آشنایی با امکانات و بخش‌های مختلف این ابزار است.

سرچ کنسول چیست؟
وبسایت‌هایی وجود دارد که بیش از ۹۰ درصد ترافیک خود را از طریق جستجوی گوگل به دست می‌آورند. این منبع عظیم ترافیک به اندازه‌ای مهم است که کوچکترین اشتباهی می‌تواند یک کسب‌وکار را زمین بزند.

وبسایت‌ها می‌خواهند ترافیک ورودی از طرف گوگل را بیشتر کنند و گوگل هم از طرف دیگر می‌خواهد خدمات خودش را با کیفیت بهتری ارائه کند. این وسط یک نیاز مهم احساس می‌شود. ابزاری که بتواند نشان دهد کاربران با جستجوی چه عبارتی به وبسایت ما می‌رسند، چند درصد آنها روی نتایجی از وبسایت ما کلیک می‌کنند و احتمالاً چه مشکلاتی باعث شده وبسایت در نتایج دیده نشود.

گوگل که نمی‌توانست به میلیون‌ها وبسایت موجود در دنیا پشتیبانی تلفنی یا حضوری ارائه کند‍! به همین دلیل سرچ کنسول را ساخت.

حالا سرچ کنسول آماری کامل از کمیت و کیفیت حضور وبسایت‌ها اعلام می‌کند و چند تنظیم و کار مفید دیگر هم انجام می‌دهد.

سرچ کنسول چه کاربردی دارد؟
کاربردهای سرچ کنسول را می‌توانیم به ۴ بخش گزارش‌ها، درخواست‌ها، تنظیمات و پیام‌ها تقسیم کنیم.

سرچ کنسول در موارد زیر کاربرد و فایده دارد:

درک کاربرانی که از جستجوی گوگل وارد وبسایت می‌شوند
فهمیدن وضعیت حضور وبسایت در نتایج جستجو
رفع مشکلاتی که روی حضور وبسایت در جستجوی گوگل تاثیر دارند
بهبود کیفیت و کارایی وبسایت
پیدا کردن مخاطبان هدف
دریافت اخطارها و پیام‌های گوگل
در کل به کمک سرچ کنسول می‌خواهیم بیشترین بهره را از موتور جستجوی گوگل ببریم.

این که چطور به این هدف برسیم را در ادامه یاد می‌گیریم. اول ببینیم سرچ کنسول چه بخش‌هایی دارد و هرکدام چه کاری انجام می‌دهند.

آشنایی با بخش‌های اصلی
بعد از این که وبسایت خود را به سرچ کنسول وصل کردید، مدتی باید صبر کنید تا وبسایت شما بررسی شود.

راهنمای کامل برچسب ها: چگونه سایت خود را به گند نکشیم؟حتما بخوانید: راهنمای کامل برچسب ها: چگونه سایت خود را به گند نکشیم؟
این بررسی شامل صفحه‌های وبسایت و حضور وبسایت در نتایج گوگل می‌شود.

شاید در روزهای اول گزارش‌ها حرفی برای گفتن نداشته باشند و هیچ عیب و ایرادی هم نبینید. این که بررسی وبسایت چه مدت طول می‌کشد بستگی به عواملی مثل تعداد صفحات و میزان بازدید دارد.

ما فرض می‌کنیم فرایند بررسی اولیه تمام شده و تمام بخش‌ها فعال هستند.

اول با صفحۀ اصلی سرچ کنسول آشنا شویم بعد می‌رویم سراغ هر بخش.

صفحه اصلی سرچ کنسول
در صفحه اصلی مثل تصویر زیر سه بخش کلی می‌بینید.

یک نوار در بالای صفحه برای بررسی آدرس صفحه‌ها، منوی سمت چپ و قسمت اصلی.

با وارد کردن آدرس صفحه‌ای از وبسایت در نوار بالایی اگر آدرسی ایندکس شده است وضعیت فعلی آن را نمایش می‌دهد و اگر نه می‌توانید درخواست ثبت کنید تا گوگل آن را بررسی کند.

موقع باز کردن سرچ کنسول، به صورت پیش‌فرض صفحه خانگی یا همان Overview را نمایش می‌دهد که شامل سه گزارش است. گزارش‌ عملکرد (Performance)، پوشش یا ایندکس (Coverage) و ارتقا (Enhancements).

این گزارش‌ها هرکدام بخش مختص خودشان را در منو دارند. در ادامه تک تک این بخش‌های منو را از بالا تا پایین معرفی می‌کنیم.

گزارش عملکرد Performance
این گزارش در کل روی ۴ شاخص (Metric) تمرکز دارد. نمودار وضعیت هرکدام هم با رنگ مجزا قابل مشاهده است.
۱. کلیک

۲. ایمپرشن (Impressions)

۳. نرخ کلیک (CTR)

۴. میانگین موقعیت در نتایج گوگل (Position)

آمار هر کدام از این شاخص‌ها بر مبنای کوئری، صفحه، کشور، دستگاه، حضور در نتایج جستجو (Search Appearance) ارائه می‌شود. ما گفتیم مبنای شاخص ولی اصطلاح درست آن بُعد (dimension) است. متریک‌ها یا همان شاخص‌ها بر مبنای ابعاد محاسبه می‌شوند.

در دیگر ابزارهای تحلیل دیجیتال گوگل هم از همین اصطلاح استفاده می‌شود.

در ادامه می‌بینیم که هر کدام از این شاخص‌ها و ابعاد چه چیزی را نشان می‌دهند.

کلیک (Total click)
منظور از کلیک در این گزارش هر کلیکی است که کاربر را از نتایج جستجوی گوگل به صفحۀ دیگری هدایت کند.

اگر کاربری روی نتایج حاصل از وبسایت شما کلیک کند، آمار آن در سرچ کنسول شما ثبت خواهد شد. این کلیک‌ها شامل انواع مختلف نتایج مثل نتایج معمولی لینک به صفحه، تصویر، ویدیو و ... می‌شود.

ایمپرشن (Impression)
ایمپرشن به معنی حضور یک نتیجه در نتایج جستجوی گوگل برای کاربران است.

این که کاربر حتماً نتیجه را روی صفحه ببیند یا اسکرول کند تا در صفحه دیده شود تاثیری در ایمپرشن ندارد. همین که نتیجه‌ای از وبسایت شما در نتایج جستجوی ظاهر شود، ایمپرشن برای آن نتیجه و وبسایت شما در سرچ کنسول ثبت میخواهد شد.

توجه کنید که شرط ثبت ایمپرشن حضور در نتایجی است که در صفحه کاربر ظاهر می‌شود. پس اگر نتیجه‌ای از وبسایت شما در صفحه دوم نتایج جستجو بود ولی کاربر فقط نتایج صفحه اول را دید یعنی ایمپرشن برای نتایج صفحه دوم به بعد ثبت نشد.

اگر همین کاربر صفحه دوم نتایج را باز کند، ایمپرشن برای تمام نتایج حاضر در صفحه دوم ثبت می‌شود.
لینک کوتاه: inovaa.ir/b/5
سرچ کنسول.وب

در بحث پیرامون این پست شرکت کنید!

ارسال دیدگاه
...
محمد یزدی

پیشنهاد میکنیم این مقالات را هم بخوانید

0 دیدگاه